Tuesday, August 11, 2009

'Moody' atau takde 'mood'?

Antara moody dan takde mood tu jauuuhhhh berbezanya. Ummi nak tulis sebab yg menyebabkan ummi takde mood dlm minggu lepas. Rupanya bukan ummi je yg takde mood nak menulis dlm blog, facebook dan yang seangkatan dgnnya tapi kawan ummi pun takde mood juga. Sebab?

Minggu lepas ummi dpt khabar kawan baik ummi, penah menjadi rakan sekerja, rakan serumah, rakan seusrah.. telah diuji dgn anaknya menghidap penyakit jantung berlubang. Anaknya lebih kurang sebaya Anis. Nama anaknya Jannah. Nama kawan ummi ni pun Anis. Nama panggilan.. Nama sebenarnya Khairunnisa'. Beliau dan anaknya akan ke India untuk menjalani pembedahan Ogos ini. Bukan sekadar jantung berlubang, namun penyakit rakan Anis ni jenis jantung berlubang yang cepat membesar lubangnya. Jadi perlu pembedahan segera. Berat badan Jannah pula kurang 12kg jadi IJN tak ada kepakaran untuk lakukan pembedahan. Sedangkan pembedahan segera sgt penting.

Alhamdulillah ummi telah menghubunginya bertanya khabar. Simpati ummi. Beliau pula rupa-rupanya ada anak kecil umur 3 bulan.. jadi akan ditinggalkan. Rakan-rakan mak cik Anis yang akan jaga anak kecilnya. Semoga Allah memberi keringanan kepada mak cik Anis dan dipermudahkan urusan dan diberikan kesembuhan kepada Jannah.

Pada esok paginya pula ummi dikejutkan dgn berita bahawa Ustazah Marhamah, kakak sejamaah ummi, sejawatankuasa bersama ummi dlm TPSM JIM menghidapi kanser payu dara...peringkat ke 3 dan agresif... Ustazah sahabat yg rapat dgn ummi... Oh tuhanku... terkedu dan tak terkata ummi dibuatnya.. semoga Allah berikan keringanan, ketabahan dan juga kesembuhan (tak mustahil) kepada kakak ummi tersebut. Mengalir air mata ummi dibuatnya.. rasa berat sgt dihati ummi menerima khabar berita tentang sahabat-sahabat ummi tersebut.. terasa sgt ujian-ujian mmg telah ditetapkan untuk setiap dari kita.. cuma bentuk sahaja yng berbeza.. oleh itu ia mengajar ummi untuk memperbaiki diri agar tidak mudah mengeluh, patah semangat dengan ujian yng sedikit.. kerana ada orang lain yang lebih hebat diuji...

Ya Allah semoga Engkau tabah dan sabarkan hati-hati kami menempuh ujian-Mu. Berikan kami kekuatan agar kami sentiasa bersyukur dengan setiap nikmat dari-Mu. Janganlah jadikan ujian ini melemahkan kami dlm perjuangan agama-Mu. Jadikanlah ujian ini sebagai keinsafan, kifarah dan peningkatan darjat disisi-Mu. Dan biarlah ujian ini menjadikan kami lebih hampir dan thabat di atas jalan dakwah-Mu wahai Yang Maha Mendengar, Wahai Yang Maha Penyayang, Wahai Yang Maha Mengasihani... Dari Engkau kami datang.. Kepada-Mu kami akan kembali... jadikanlah kami golongan yang akan kembali dgn seruan-Mu : "Wahai jiwa-jiwa yang tenang! Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam golongan hamba-hamba-Ku dan masuklah ke dalam syurga-Ku.." ameen...

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)