Tuesday, November 18, 2008

Dia Menjadikan dan Mematikan




7 November 2008
Anis yang Ummi sayangi.. pada tarikh ini Ummi disahkan miscarriage. Hasrat untuk menimang cahaya mata kedua tidak kesampaian. InsyaAllah ada rezeki akan datang, Anis akan memperolehi adik. Bagi Ummi ini semua telah ditakdirkan dan pastinya Allah memberikan yang lebih baik pada masa akan datang. Sebagaimana pengalaman Ummi mengandungkan Anis dan melahirkanmu sayang... Anis adalah anugerah dari Allah buat Ummi kerana ketika 6 minggu Ummi mengandungkan ANis.. Ummi juga hampir2 kehilangan anak Ummi ni.. Anis adalah lambang kebesaran Allah yang real Ummi lalui... syukur padaMu ya Rabb.. Apapun yang berlaku.. Allah know the best...dan Ummi pasrah..

Fakta :
Kira-kira 25% daripada wanita mengalami sekurang-kurangnya sekali keguguran dalam alam reproduktifnya. Manakala keguguran berulang iaitu tiga kali staupun lebih hanya berlaku kira-kira pada 1% wanita. Keguguran boleh disebabkan oleh beberapa faktor seperti kecacatan kromosom, kecacatan organ utama, jangkitan kuman ataupun virus, masalah pelekatan janin dan penyakit ibu yang tidak terkawal seperti kencing manis.

Keguguran yang berlaku secara rawak kebanyakannya berlaku pada awal kandungan iaitu 3 bulan pertama kehamilan. Besar kemungkinan keguguran ini berlaku disebabkan kecacatan kromosom janin (50% daripada keguguran). Keadaan ini lebih kerap berlaku pada ibu yang berumur lebih tua. Kadar keguguran selepas 3 bulan pertama adalah 1 hingga 2% sahaja. Penyebab keguguran selepas 3 bulan pertama lazimnya berbeza dengan penyebab keguguran ada awal kandungan.

Daripada kajian, tidak banyak yang boleh dilakukan bagi menghalang keguguran pada awal kandungan. Lazimnya, ibu hanya dinasihatkan supaya berehat, mengelakkan daripada membuat hubungan kelamin ataupun diberikan ubat-ubatan bagi menguatkan rahim.

Mengikut kajian, langkah ini tidak menunjukkan pembaikan dalam menghalang keguguran. Mengikut hukum Tuhan, janin yg tidak baik atau cacat dan tidak serasi untuk hidup memang akan digugurkan. Oleh itu ibu yang mengalami keguguran tidak patut rasa bersalah menyebabkan keguguran kerana melakukan atau memakan sesuatu ataupun tersilap melakukan araupun mengambil sesuatu... (sumber : Soal Jawab Kehamilan oleh Dr Fauziah Mohd Hasan, Pakar O&G Ampang Putri Specialist Hospital, hlm 10-11 terbitan PTS, 2004)

Ya Rabb.. Yang Maha Besar... ONLY YOU KNOW THE BEST!

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)