Saturday, June 27, 2009

Biarkan Anak Bermain - Dgn Video

Hmm... dlm seminggu ni Ummi rajin semula menulis di blog. Ada beberapa sebab :

1. Internet dirumah dan pulih.. yeaaayyyy.. ^0^
2. Camera Ummi yg masuk kilang semula telah Ummi dpt kembali dlm keadaan baik semula
3. Sengaja menghadirkan mood menulis kerana ada beberapa task berkaitan penulisan perlu Ummi lakukan.


Okey now kembali kepada tajuk yang Ummi nak tulis dlm blog pada hari ini iaitu :

Biarkan Anak Bermain.
Sebagai ibu muda, Ummi tahu ramai di kalangan rakan-rakan Ummi ni mengambil masa untuk mengadaptasi situasi diri daripada bujang kepada bersuami, daripada sepasang suami isteri kemudian beranak-pinak pula.

Semasa bujang pastinya kita punya karektor tersendiri. Namun bila dah berumah tangga, bersuami dan punya anak, pastinya kita perlu adjust sikap dan situasi kita agar semua yang terlibat dlm suasana baru tersebut diraikan dan happy :).

Ni Ummi nak menulis tentang keadaan anak-anak yang sedang membesar. Semasa kursus Asuh Fitrah yang Ummi pernah ikuti, penceramah iaitu Mak Cik Rosnah sgt menitikberatkan kepada ibu bapa agar melayani potensi anak. Terutama membiarkan anak berkraetiviti. Dan selalunya anak-anak ini berkreativiti (memahirkan dirinya dlm kehidupan) melalui bermain.

Ada di kalangan ibu muda ini yang memang pantang kalau rumah bersepah. Sebab dah biasa masa bujang.. semuanya teratur. Namun bila ada anak-anak kecil.. jeng..jeng..jeng.. inilah masanya kesabaran kita dlm bahagian tersebut akan diuji.. almaklumlah wanita... memang nak rumah selalu kemas, tersusun. Itu akan menyebabkan hati kita tenang. Namun.. nantu dulu! Ummi teringat kata-kata Baba 'sama ada nak rumah kemas atau perkembangan anak terbantut?' So pilihlah! Huh... untung Ummi ada penasihat profesional iaitu Baba Anis.

Alkisah baru-baru ini Anis suka meminta untuk bermain dgn susu tepung! Ummi dan Baba buatkan susu dia, dia pun sibuk nak juga ambil susu dan letakkan dlm botol. Anak-anak kecil ni, kan selalu tiru apa yang ibu bapa dia lakukan.. Satu malam Baba berikan Anis susu.. jadi Anis pun mainlah dgn susu yang diletakkan di dalam mangkuk dan diberikan sudu khas susu tepung yg selalu dibekalkan bersama susu dlm tin tersebut. Pada malam yang lain, Anis menangis nak main susu lagi.. Hmm.. kerana memikirkan susu yang mahal, dan malas nak layan kerenah Anis, Ummi biarkan Anis menangis. Dan akhirnya Anis berhenti menangis. Tak main susu dan akhirnya hisap susu yang Ummi bancuh.. tak lama lepas tu... TIDUR! Tapi tak bestnya Anis tidur dlm keadaan baru lepas menangis dan merajuk skit sebab Ummi tak layan kehendak dia..

Pada keesokan malamnya, Baba ada dirumah. Sedang Ummi dan Baba siap2 nak solat, Anis pun meminta 'nak.. nak.. nak'. Apalagi.. nak susu tepung la.... Hmm.. Ummi seperti biasa biarkan. Tapi Baba cakap pada Ummi.. 'tepung gandum ada? Kalau ada bagi Anis tepung gandum. Biar dia main. Kalau bersepah pun ia tak kotor, dan kalau dia termakan pun, tak merbahaya'. Ish manjanya anak Baba ni, getus hati Ummi. Tapi bila Ummi terus fikir balik.. betul jugak. Teringat plak entry Kak Anfal dlm blognya... kalau air tumpah lap. So kalau bersepah nanti kemas dan sapu.. abis cerita. Jadi seblm solat Ummi berikan Anis semangkuk (sikit je) tepung gandum. Wah.. gembiranya Anis... dan nak tahu apa Anis buat? jom tonton (video ni diambil selepas selesai Ummi dan Baba solat)

video

Ha lihatlah betapa happynya Anis bermain. Konon-konon sedang membancuh susu sebagaimana Ummi dan Baba bancuhkan susu untuknya. Happy? Yeah.. Anis happy tak menangis, Ummi dan Baba happy sebab Anis happy... akhirnya bila Baba keluar ke kedai untuk meneruskan kerja, Ummi dan Anis main gentel-gentel tepung tu dan kemudian daripada doh tepung tersebut Ummi membentuk huruf-huruf ABC dan suruh Anis teka... sambil main, sambil belajar... pengetahuan Anis mengenap huruf rumi pula semakin bertambah baik. Well done Anis!


Ruang Bermain di dalam rumah
Untuk memberikan Anis keselesaan, Ummi memang memperuntukkan ruang untuk Anis bermain. Jarang sekali Ummi kemas. Adala 2-3 kali dlm seminggu. Mula-mula sukar juga nak hadapi situasi tu sebab hmm.. Ummi ni sgt pengemas orgnya.. siapa yg pernah jadi teman serumah Ummi tahu la.. huhu.. terutama Along Suraya ^0^.

Okey dibawah ni adalah ruang untuk Anis bermain.. syssss.. itu masa kemasnya.. tapi kalau masa bersepah.. huhu.. Baba pun tak larat nak tengok.

So bagi ibu-ibu, biarkan anak bermain dan meneroka alam pembesarannya dgn bermain. Biarkan dia bermain. Dengan bermain dia belajar. Dengan bermain mereka mempertajankan kemahiran-kemahiran minda, tangan, pemerhatian, dan sebagainya sesuai untuk mereka yang sedang membesar. Sediakanlah tempat yg khusus agar kita tak tension kena selalu mengemas barang permainannya.. di masa yang sama sabarlah dlm mendidik anak kita agar akhirnya beliau pandai mengemas barang mainannya sendiri. Walaupun Ummi kadang2 tak sabar, tapi Baba telah tunjukkan contoh tauladan yg baik pada Ummi dlm menahan sabar ni ;).

Akhirnya, tq Baba yang banyak membimbing Ummi dlm meladeni anak-anak. Memang terbukti, Baba memang pandai melayani anak-anak sejak kecil.... so no wonder walau dah berumur 51 tahun, Baba still happy melayani anak-anak kecil... ^v^. One more to come Baba!

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)