Wednesday, June 10, 2009

Magic Moment With Anis

Ha.. lama dah Ummi tak menulis di blog. Kdg2 post artikel org lain jer.. agak sibuk. Ummi dan Anis baru jer balik dari PERKASA JIM 2009. Alhamdulillah semua dah selesai.. cuma kini kepenatan masih meninggalkan saki-bakinya di tubuh Ummi.

Dan untuk hari ini.. pening mula menggigit-gigit kepala Ummi.. harapnya taklah berpanjangan membawa kepada demam.. Al maklumlah adik Anis ni makin aktif dan makin membesar.. dah 1kg dah! Ummi plak pun semakin menambah berat badan!

Punyalah sibuk, sampai hajat Ummi utk berkongsi dlm blog tentang perkembangan terbaru Anis yg sgt mengujakan Ummi dan Baba pun Ummi tak sempat.. so hari ni Ummi nak mengarkibkan untuk Anis perkara yg istimewa berkenaan diri Anis.

Perkara ni berlaku Jumaat lepas...

1. Khamis malam Jumaat :
Anis spt biasa makan malam bersama Ummi dan Baba. Seperti biasa juga Ummi akan ajar Anis supaya membaca bismillah dan doa makan sebelum makan. Jadi Anis akan membaca bismillah dgn berirama... pastu Ummi akan mulakan.. Allahumma...ba... Anis terus sambung bariklana.. sampai abis doa makan Anis baca.. oh.. rupanya Anis dah pandai baca doa makan... Umur Anis 1 tahun 10 bulan dan Anis sudah pandai baca doa makan sendiri.. tahniah Anis.. Ummi bersyukur dan gembira. Babapun gembira dan seronok lihat perkembangan Anis.

2. Pagi Jumaat
Pagi-pagi bila nak bertolak ke nurseri, Anis ambil 'quran' Anis. (buku jawi. Dpt free dari al amin serve. Buku terkini belajar jawi). Anis sgt minat dgn buku2 jawi ni yg dipanggil Al Quran. Ummi almost everynight akan baca alfatihah dgn Anis sblm Ummi tilawah Al quran. Anis akan ikut Ummi baca. Dan pagi Jumaat ini Ummi cuba test.. sedang ANis buka buku jawi Ummi pun mulakan membaca al fatihan .. bismillahirrahmanirrahim.. alham... Anis pun ikut 'alhamdulillahirabbil'alamin... sampai hujung al fatiha.. oh rupanya Anis pun dah pandai baca al fatihah sendiri sampai habis.. lagi sekali tahniah Anis Solehah..

InsyaAllah Ummi akan beri perhatian sebaik-baiknya meladeni perkembangan Anis. Ramai yg suggest pada Ummi agar mulakan mengajar hafalan ayat2 Al quran pada Anis. Bagi kakak2 ni perkembangan Anis sgt cepat berbanding umur ANis dan Ummi sedang lakukannya... Semoga Anis menjadi Anak yg solehah, hafizah dan pandai dlm bidang2 duniawi dan ukhrawi.. jadi insan yang bermanfaat untuk agama Allah ya sayang....

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)