Tuesday, June 30, 2009

Ummi dan PERKASA JIM

PERKASA singkatan kepada Perkhemahan Semangat Waja. Ia adalah salah satu modul tarbiah utk bahagian fizikal untuk kepimpinan JIM. Ia samalah seperti Training Camp yang dianjurkan oleh badan-badan kerajaan ataupun syarikat-syarikat swasta mahupun institusi-institusi tertentu. Cuma mungkin ia berbeza berdasarkan objektif dan fikrah pihak penganjur dan organisasi terlibat.

Tahun ini PERKASA JIM muncul kembali. PERKASA yang jatuh pada tahun ganjil ini adalah Perkasa ke 9 kalau diikut turutan dan sekiranya tiada pembatalan dilakukan. Kalau tak silap 2 kali Perkasa dibatalkan atas sebab-seba tertentu.

Berdasarkan pengalaman Ummi yang mula berjinak-jinak dengan Perkasa ni.. ternyata Perkasa kali ini amat berbeza sekali. Berbeza kerana kehadiran pada kali ini berbeza daripada kehadiran ke PERKASA sebelumnya.

Catatan Sejarah Ummi dan PERKASA

1999 Perkasa di UNITI, Negeri Sembilan.. Tidak dpt bersama. Masih berada dlm KARISMA

2001 Perkasa di Pulau Pangkor dibatalkan disaat-saat akhir walaupun pada masa itu persediaan telah dilakukan. Ada isu JI dan penangkapan di bawah ISA dalam tahun tersebut. Oleh kerana JIM dekat-dekat dgn nama JI maka keputusan membatalkannya demi kemaslahatan. Namun sebagai trekkers, sempat juga berjungle trekking dan membuat terjunan abseiling gaya australian. Tempatnya sgt cantik dan mmg terasa rugi PERKASA ni tidak menjadi sedangkan team trekkers yg dilatih dibawah BH telah sesat dan disesatkan di dalam hutan dan dibiarkan oleh BH. Begitulah pengalaman dgn BH, jika jadi urusetia, maka trekkerslah yang akan menjalani semua laluan, halangan yang akan dilalui oleh peserta! Jadi trekkers berminggu-minggu masuk keluar hutan bagi memastikan persediaan PERKASA dpt dijalankan sebaik-baiknya.

2003 Perkasa di Bukit Cerakah, Shah Alam. Kali ini menjadi trekkers lagi. Tugas utama menjaga abseiling akhawat yg mmg telah diperturunkan ilmunya oleh BH bersama dgn isteri Aziz JIMedia, Zee Harun. Pada tahun ini perkasa berjaya melonjakkan JIM Pahang.. masih terngiang-ngiang ucapan penuh semangat cikgu Alwi yg terus menyambut cabaran utk mengadakan PERKASA pada tahun berikutnya di Pahang. Terkenang juga JIM Perak yang sesat berjam-jam dlm hutan Bukit Cerakah.

2005. Maka Pahang menjadi Tuan Rumah. Kali ini giliran menjadi peserta kerana BH tidak lagi bersama dlm team PERKASA. Lagi pula PERKASA kali ini bukan PERKASA modul lasak seperti biasa. Ia adalah PERKASA yg tidak lagi masuk hutan akan tetapi masuk kampung, bandar, dan duduk dlm perbincangan. Walaupun asalnya menjadi urusetia juga namun terasa kali ini nak jadi peserta tambahan pula berada dlm team JKPW. Alhamdulillah seronok sekali berada dlm PERKASA tersebut. Byk yg dipelajari terutama bila bergandingan dgn senior - Kak Marhamah.

2007. PERKASA berada di Dewan terus di Serdang, Selangor... bagi yg muda ramai yg complain.. ini bukan PERKASA. Tapi kali ni tidak dpt mengikuti PERKASA.. Maternity Leave..

2009. Kali ini PERKASA muncul lagi. Di Dusun Eco Resort Bentong, Pahang. Ada lagi pembaharuan. Untuk orang muda! Kali ini menjadi urusetia pula yg fulltime membantu JK PERKASA induk. Kalau ikutkan layak menjadi peserta kali ini. Namun oleh kerana berada dlm team pengurusan yg perlu membantu menguruskan kelicinan persediaan PERKASA dan sementelahan pula keadaan diri berbadan dua yg tidak mengizinkan maka kali ini jadi urusetia dan bukan lagi trekkers. Tambahan pula modul kali ini ternyata berbeza lagi dgn sebelumnya.

Seramai 88 orang telah menghadirkan diri ke Perkasa yang terdiri daripada 46 Lelaki dan 42 perempuan yang diwakili oleh para belia berumur 35 tahun ke bawah dari seluruh negara kecuali Sabah dan Sarawak. Dengan tema pada tahun ini JOM BERSAMA MEMIMPIN PERUBAHAN, peserta telah melalui aktiviti lasak bercampur indoor bagi mencapai objektif yang disasarkan.

Alhamdulillah walaupun Ummi agak kepenatan, namun program ini telah dapat dijayakan dengan sebaik-baiknya. Semoga mereka yang hadir sebagai peserta dapat mendapat ilmu sebaik-baiknya dan menatijahkan hasil untuk JIM Daerah dan Negeri kelak. Ummi juga berharap agar objektif yang digariskan dapat dicapai sepenuhnya.

Persoalan yang tinggal sekarang ialah : what’s next??

Perjalanan dan perjuangan menimba ilmu,mengislah diri dan masyarakat tidak pernah henti sehinggalah nafas kita sendiri terhenti.... wallahu’alam.

Lensa PERKASA 2009

semua peserta



sebahagian peserta lelaki dgn kumpulannya dlm permainan polo air



sebahagian peserta wanita dengan fasi mereka

Ada di kalangan peserta yang membawa anak.. syabas!

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)