Thursday, June 25, 2009

Genap Usia 34 tahun

Alhamdulillah.. hari ini genaplah usia Ummi 34 tahun. Dapat sms seawal 12 pagi ucapan dari teman sekerja. Kemudian sms dari adik usrah KY. Alhamdulillah... ada juga insan yg ingat hari ulang tahun kelahiran Ummi.

Pagi ni special breakfast dengan Baba di Bangi Kopitiam. Alhamdulillah. Lunch juga special dgn Baba. Alahmdulillah tempat keje Ummi pula dekat dgn kedai Farmasi Baba. Saje je nak beri kelainan pada diri sendiri dan ajak Baba yang suka lupa bab-bab macam ni. Sebagai isteri tak perlu la nak melenting dan merajuk. Kalau ada hubby yang mcm ni.. mudah saja.. kita lah kena ambil inisiatif untuk meraikan hari-hari istimewa dlm kehidupan kita.. Ingatkan saja hubby kita tu dan ajak la dia do something yang special utk kita pada hari tersebut.. betul tak?

Hari ini ada teman juga bertanya.. apa yang ingin dicapai tahun akan datang. Hmm.. sudah tentu Ummi jawab iaitu melancarkan perancangan untuk menyahut panggilan Ilahi menjalankan rukun ke 5 Islam. Kalau ikut perancangan maksimum usia yg Ummi sasarkan untuk ke Mekah sebelum 40 tahun. Namun kini Ummi merancang dlm tempoh 3 tahun Ummi nak menunaikan haji. Hmm mmg ada cabaran. Namun mudah-mudahan Allah murahkan rezeki Ummi. Dengan usia Baba pun dah melebih 50 tahun harap-harap Tabung Haji boleh consider :). Ummi yakin dgn usaha dan doa, insyAllah Allah pasti izinkan harapan Ummi ni terlaksana.

Dalam tahun ini sahaja, beberapa peristiwa penting yg merupakan nikmat daripada Allah akan Ummi lalui.. Pertama sudah tentu kelahiran adik kepada Anis. Jika diizinkan Allah, maka sepasanglah anak Ummi yg Allah anugerahkan. Ada orang nak anak tak dpt anak. Dan ada orang dpt anak semuanya sejantina.. tapi Ummi insyaAllah mudah-mudahan merasa ada anak perempuan dan lelaki. Walaupun telah 3 kali keguguran, namun Allah masih berikan Ummi rezeki mendapat anak-anak yg comel-comel nie..

InsyaAllah Ummi juga sedang dlm perancangan besar akan kehidupan kita sekeluarga. Di samping itu Ummi juga sedang berusaha penerbitkan buku sulung Ummi. Mudah-mudahan semuanya berjalan lancar..

Bila Ummi toleh kembali perjalan hidup Ummi.. masyaAllah byknya nikmat Allah yng telah Dia anugerahkan kepada Ummi. Pertamanya tentu nikmat iman dan taqwa kerana menemukan Ummi pada jalan dakwah. Dgn itu Ummu dpt mengislahkan diri menjadi individu muslim. Kemudian Ummi bertemu pula bertemu kerjaya di dalam JIM yang mana sgt2 Ummi hargai. Bagi Ummi inilah kerjaya di mana Ummi tidak mengalami tension dan Ummi temui satu falsafah di mana 'pergi kerja dgn harapan dan pulang dgn kepuasan'. Setiap hari yang dilalui, perasaan sentiasa ingin ke tempat kerja. Alhamdulillah.

Seterusnya Ummi telah Allah temukan jodoh dgn seorang insan yang sgt baik iaitu Baba Anis. Ummi bersyukur kerana Baba adalah suami impian Ummi yg telah Allah takdirkan buat Ummi.. walaupun terkadang Ummi rasa seperti tidak layak mendapat suami sebaik Baba.. tapi Allah know the best.. Ummi sgt yakin dgn ayat Allah 'lelaki yang baik utk perempuan yang baik dan perempuan yang baik untuk lelaki yang baik'. Maka semua itu telah ditakdirkan.. Sekiranya ada orang mengatakan mengapalah Baba memperisterikan Ummi... mudah-mudahan mereka itu kembalilah kepada ayat Al Quran tersebut. Sebab sesatu yg berlaku, pasti Allah lebih mengtahui da..n semuanya dgn kehendakNya jua.

Dan sehingga kini, Ummi pual sentiasa dilingkungi oleh sahabat-sahabat yang baik. Selalu berada dlm halaqah-halaqah ilmu. Sentiasa ada sahabat utk berkongsi rasa dan saling menegur. Masih menjalankan tanggungjawab bersama jamaah mengendalikan aktiviti dan masih diberi kesempatan oleh Allah utk bersama membimbing dan dibimbing dalam halaqah-halaqah usrah..
Bagi Ummi.. tiadalah nikmat yang lebih besar dari itu semua...

Sesungguhnya dalam usia 34 tahun ini.. Allah telah menganugerahkan Ummi pelbagai nikmat berbanding orang lain yang tidak memiliki apa yang Ummi miliki... Untuk mendidik diri Ummi supaya bersifat qanaah... maka Ummi sering mengingatkan diri Ummi utk melihat mereka yg kurang dari Ummi. Maka dgn itu kita akan lebih bersyukur.. namun jika kita selalu melihat kelebihan orang lain, maka akan selalulah kita merasakan kekurangan nikmat yang ada pada kita malahan mungkin tidak nampak nikmat yang melimpah ruah mengelilingi kita.. sehingga kita sentiasa mengungkit-ungkit kekurangan yang ada pada kita dari segi nikmat-nikmat pemberian Allah.. na'uzubillah.

Semoga kita akan sentiasa bersyukur dgn apa yang Allah telah beri kepada kita. Dengan itu kita akan pasrah dan redha dgn apa yang ada pada kita. Hasil syukur dan redha ini.. insyaAllah hati kita akan lebih bahagia.. jiwa kita akan lebih tenang dan kita akan boleh mendidik diri kita dgn sifat sabar. Namun semua itu memerlukan mujahadah yang tinggi Anis Solehah.. Semoga Allah terus membimbing kita.

Selamat ulang tahun kelahiran buat Ummi.. semoga Ummi akan sentiasa hidup dgn penuh kesedaran sebagaimana yang pernah diperingatkan oleh Naqibah Ummi.. dan akan sentiasa memperbaiki diri untuk mencapai redha Ilahi.. hidup gembira, bahagia, ceria dan.. penuh kesedaran.. Ameen...

"Maka nikmat Allah manakah yang kamu dustakan?"
(ayat yang sering diulang-ulang dlm surah Al Rahman)

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)