Wednesday, July 1, 2009

Suppliment Untuk Ibu Hamil

Alhamdulillah. Semalam Ummi bertemu lagi dgn Dr Fauziah untuk pemeriksaan bulanan ke atas kandungan Ummi. Alhamdulillah.. kini baby dah 1.4 kg. Menepati berat yang sepatutnya mengikut perkembagan minggu. Doktor kata perkembangan baby kali ni lebih baik dari segi berat berbanding Anis. Namun baby masih lagi songsang. Mudah-mudah baby akan berpusing la ya Anis.. mudah Ummi melahirkan nanti. Ameen...

Setelah selesai scan, doktorpun tanya Ummi. "Makan vitamin tak?''. Hmm makan kak (hehe panggil Kak je. Dah biasa dgn doktor Fauziah ni masa Ummi aktif dgn pelajar di Bangi). Pastu doktor kata.. Baby ni intelligent la. Nampak perkembangannya begitu. Hmm Ummi pun bersetuju. Salah satu kesan daripada mengambil vitamin tambahan Neurogain PB untuk ibu-ibu mengandung. Doktor kata Anis dulupun perkembangannya macam tu. Lantas Ummi mengiyakan dan memberi tahu bahawa belum umur 2 tahun (sekitar 1 tahun 9 bulan)Anis dah boleh baca Al fatihah, doa makan, doa naik kenderaan, Asma Al Husna versi biasa dan boleh ikut asma al husna versi ESQ dgn tape. Lebih awal lagi (1 tahun 5 bulan) Anis dah pandai zikir, lailahaillalah muhammadurrasulullah, Ya Allah 3x hu Ya Allah, Subhanallah walhamdulillah walailahaillahuwallahu akhbar. "MasyaAllah" jawab doktor. That's good.

Ketika mengandung doktor advise Ummi ambil Neurogain PB, Iberet Folic dan Calcium 600mg. Inila supliment 'besar-besar' yg Ummi kena telan pagi-pagi. Suppliment ni bagi Ummi tidak boleh dipandang ringan untuk kesihatan Ummi dan baby ketika mengandung. Maybe ada orang dia makan supliment yang lain. Tapi doktor preskripsi Ummi suppliment tersebut yang merupakan suppliment yang bagus (sebagai farmasi Baba pun kata suppliment ni bagus dan.. hmm of course mahal skit. Namun mahalpun berbaloi insyaAllah). NeuroGain baik utk perkembangan otak baby, Iberet folic juga baik utk kesihatan dan perkembangan baby dan juga bagus utk Ummi yang ada tekanan darah rendah dan inemia utk mendapatkan ion yg mudah release bagi mengelakkan sembelit. Manakala calsium pula sudah tentu baik utk perkembangan tulang Ummi dan juga baby. Jadi tak perlula Ummi minum susu Anmum (susu kadang2 amik juga tapi tak suka sgt. Tapi minum susu fresh bukan susu tepung :)). Byk sgt minum susu utk ibu mengandung tak bugus juga menurut doktor. Sebab nanti baby bila keluarga elergi laktosa pula.

Walaupun suppliment memainkan peranan, namun pemakanan lain yang sihat dan membantu pembesaran baby yang bagus dlm kandungan juga perlu diberi perhatian. Selain itu.. yang tak kurang penting dan perlu dipraktikkan ialah membaca Al quran utk baby dan bagi tahu kita baca quran untuknya dan doa untuk baby... Selalu berinterkasi dgn baby dan beritahu setiap tindakan kita seperti solat, usrah, membaca buku, berprogram dan sebagainya (ni tips rakan Ummi yan beri) supaya senang didik anak -anak mendengar kata. Ummi suka tengok anak-anak mak cik Anfal. Ummi kagum bila Ulya baru umur 3 tahun tapi dah pandai buat puzzle yg rumit2. Kalau kita baca tips dlm permainan anak-anak, puzzle ni bagus utk perkembangan intelektual kanak-kanak.

Sebagai ibu muslim, Ummi perlu bercita-cita melahirkan generasi yang cemerlang. Ummi mmg sgt mengharapkan daripada Allah agar Ummi dpt melahirkan anak-anak yang menjadi hamba Allah yang bertaqwa, yang cemerlang mindanya, dan menggunakan kebijaksanaan yang Allah anugerahkan itu untuk berjuang dijalan Allah, menegakkan syiar Allah, dan meninggikan DinulIslam. Jadil hamba yg cemerlang dan di masa yang sama menjadi daie yang cemerlang juga.. aktif dlm melaksanakan kerja-kerja pengislahan.. tidak hanya cemerlang dan fokus pelajaran semata-mata kemudian bila dah berkerjaya duduk dikerusi empuk dan selesa dan berada dalam dunianya tersendiri tanpa mempedulikan tanggungjawan terhadap umat dan Allah... inilah doa dan harapan Ummi buat Mujahidah Anis Solehah dan Mujahid... ? yang bakal lahir kelak.. Ameen..

^0^ dibawah ni Ummi ambil gambar2 terkini Anis posing dgn tudung.. si comel Anis yang sentiasa menjadi kegeraman Baba dan Ummi. Kalau ikut bulan Islam, Anis dah berumur 2 tahun pada 5 rejab yang baru berlalu. 5 Rejab juga adalah tarikh berlakunya perang Tabuk.


No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)