Tuesday, October 14, 2008

Eid Mubarak - Meraikan Kemenangan

Menjelang Syawal
Tahun ini raya di Perak. Tahun lepas Ummi n Anis raya di Temerloh kampung Baba. Tahun lepas Ummi dan ANis dah raya dengan Baba dan Mak Tok sekeluarga.. Tahun ini Ummi dan Anis beraya tanpa Baba pada raya pertama dan kedua. Tahun ni bukan giliran Ummi dan Anis beraya dgn Baba tapi giliran keluarga satu lagi beraya dgn Baba. Walau apapun keadaannya, alhamdulillah Ummi gembira dan sedih menyambut Eidulfitri kali ini. Gembira kerana kita akan menyambut hari raya. Berjumpa sanak saudara. Sedih kerana sayang mengenangkan ramadhan yang bakal pergi.


29 Ramadhan, Anis dan Ummi siap-siap balik ke Kampung Atok dan Opah di Perak. Seperti biasa Baba hantar kita ke Kg. Kita tak sempat buka puasa ngan Atok. Lambat sebab pegi shopping baju raya dulu dgn Baba di JJ dan Carefour. Tahun ini dapat la Ummi, Baba dan ANis berbaju raya sedondon hijau.. Seronok Ummi. Berikan hadiah baju raya untuk Baba. Baba dah byk abis duit utk tampung keperluan lain. Jadi Ummi sengaja surprise belikan baju raya untuk Baba. Baba happy dan suka dgn baju-baju pilihan Ummi.

Sampai dirumah dah malam. Anispun terus tidur jer sejak masuk kete petang tu. Pagi esoknya Baba dah nak balik KL. Nak beraya dgn keluarga satu lagi pula. Tapi sebelum balik, Ummi dan Baba jalan2 di pekan Slim River beli lauk pauk utk Anis dan juga beli santan untuk Atok bakar lemang.. fuh... beratur lama rupernya nak dapat santan... baru Ummi tau.. selalu Atok yg beli..




Ni keadaan pasar basah di Slim River. Antara peniaga di sini ialah anak kepada sepupu Ummi Kak Ngah. Cucu kepada Tok Ngah Anis. Mereka sgt pandai berniaga. Utk hari ni sahaja mereka buka empat kedai utk jual barang2 basah ni. Mereka pandai berniaga kalahkan bangsa Cina...



Muka Baba yg cool tunggu giliran dapatkan santan.. 2 kilo jer nak beli.. Kalau Atok mesti dapat terus. Sebab Atok org glamer.. semua org kenal tu sebab kalau dtg terus dapat santan.. Aci tak?

Di Pagi Syawal
Ummi tak dapat bersolat Hari Raya tahun ni. Tahun lepas solat di Masjid Temerloh. Anis pun ikut sekali solat di Masjid tu :). Tahun ni raya mcm tahun-tahun yg lain. Meriah dgn kehadiran saudara mara. Walaupun Baba takde di sisi kita pada hari mulia tersebut, namun ia tidak mengurangkan kegembiraan dan kemeriahan hari raya kita. InsyaAllah tahun depan kalau ada umur kita pula akan beraya bersama Baba. Yang terdekat.. raya Haji kita akan raya dgn baba :).

Lepas semua balik dari solat, kita pun bermaaf-maafan. Seronok masa ni. Ummi dapat peluk Atok, dapat peluk Opah dan bagi tahu Ummi sayang Opah. Anis pun pandai sgt salam-salam ni. :).

Syawal pertama ni ramai juga saudara mara yg hadir. Sebelah Atok mahupun Opah. Atuk skrg dah jadi Abang sulung. Tinggal Atok dan Tok Itam je yang masih hidup. Adik beradik Atok yg lain dan dijemput Ilahi. Atok Ngah, Atok Cik Udin, Opah Cu Lamah, dan keluarga Atok yg lain semua telah kembali kepadaNya. Jadi, pagi-pagi syawal ini, ada antara anak buah Atok ni akan dtg menziarahi Atok.

Manakala sebelah Opah pula, Opah dah jadi anak sulung juga. Atok Long dah meninggal. Jadi adik-adik Opah dan anak-anak buahnya akan datang ke rumah Opah seawal satu syawal. Suasana sangat meriah dgn kehadiran saudara-mara. Masa ni la nak kenal saudara mara.


Syawal Kedua - Rumah Atok diserbu
Raya tahun ni ramai plak saudara mara Atok yg dtg. Atok Tam beserta anak-anak dan cucu-cucu dan anak-anak dan cucu-cucu Atok Ngah, telah datang beraya ke rumah Atok. Wah meriahnya. Penuh rumah Atok dan Opah laksana kenduri. Maka Mak Andak Anis pun ditugaskan utk membuat Nasi Ayam special.. (tahun ni Ummi tak dpt tolong ke dapur.. kena jaga ANis lah. Anis plak tak nak main dgn org lain.. tu la tak kenal sepupu.. jarang jumpa..pasni kena selalu ziarah ya dik).

Hajat dihati nak beraya di rumah Terbuka JIM Perak pun tak kesampaian.. Ramai sgt saudara-mara yang datang. Yang bertahun-tahun tak jumpa pun kali ni datang bertandang. Mungkin kerana Atok dan Opah tahun ni akan pegi tunaikan Haji insyaAllah, maka saudara-mara amik kesempatan ziarah. Bimbang tak jumpa lagi. Begitulah lazimnya org nak berpergian jauh.


Syawal Ke 3
Ha! Hari ni Baba balik rumah kita! Tak terasa masa berlalu. Tup-tup Baba dah nak datang. Kebetulan pulak raya ke 3 Anis demam. Demam rindu.. 3 hari tak jumpa Baba. Ditambah pula sepupu-sepupu Anis pun demam lepas sorang-sorang sejak 1 syawal.. maka dah agak dah ANis pun akan kena demam jugak. Mujur Baba dah nak balik.. sedap sikit hati Ummi. Panasnya badan adik tak terkata. Makan ubat pun panas lagi... risau Ummi. Nasib baba dah bekalkan dgn ubat2 utk Anis. Cuma ubat lelah dan antibiotik tak ada. Baba lupa. Ummi pun lupa juge.

Seawal 10 pagi Anis dah demam. Ummi pun segera SMS Baba supaya tak tangguhkan perjalanan balik. Alhamdulillah Baba sampai tepat pada masa yang dijangkakan... Terima kasih Baba. So bila Baba ada, Anis memerap dgn Baba je la. Rindu la tu. Alhamdulillah dik.. sekurang-kurangnya adik ada Baba dan Baba punbalik beraya dgn kita.

Trip pertama dari Ipoh yang sampai



Ni Atok dan Tok Tam.. seronok dan sayu tengok mereka dua beradik makan mcm ni.. mcm mana la Ummi dah tua nanti ya kalau panjang umur..


Oleh kerana ruang tamu besar dan penuh. Menantu-menantu dan cucu Atok, Makan di ruang dapur je la.. nasiblah. Tu Pak Ngah, Pak Andak, Pak Anjang dan Pak Cik Anis. Semua tu menantu Atok yg bertungkus lumus masa bakar lemang dan sediakan nasi ayam tu.. tabik.


Ni Mak Ngah Yati dan Opah Tam. Isteri Tok Tam. Seronok betul mereka makan-makan cam ni. Tok Tam kata tahun depan kita kena ke Ipoh plak. Tok Tam nak jamu NAsi Udang.. Cam best jer tu dik. Bagus la.. Baba pun ada sekali tahun depan. Bestnyer.


Syawal Ke Empat : Singgah Ziarah rumah Along Suraya dan balik Temerloh! -

bersambung..

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)