Wednesday, October 15, 2008

Raya di Temerloh!

Nak Jumpa Mak Tok
Alhamdulillah, raya kali ni, kali ke 3 dah Ummi kesempatan singgah beraya di rumah Ummi Baba di Temerloh. Perjalanan kali ni agak menggusarkan juga sebab Anis demam. Suhu Anis sgt tinggi. Pagi Sabtu Ummi dan Baba bawa adik ke Klinik. Dapatkan antibiotik khusus Anis - augmentin. Dah dpt ubat buntut dan antibiotik Anis pun semakin redha suhu. Tapi rengek demam tu berterusan.. sian adik.

Setelah selesai pegi klinik dan beli belah di pasar untuk makan tengahari, Ummi pun mula bersiap2 kemas barang-barang untuk balik Temerloh. Perkiraan perjalanan kita lepas zohor ikut batangkali menghala ke genting dan kluar di Genting Sempah. Perjalanan sekitar 3 jam kalau tak berhenti-berhenti. So setelah makan tengahari agak2 dlm kul 4 jugak la, kita pun bertolak ke Temerloh. Tapi sebelum tu.. pastinya singgah Tg Malin umah kawan Ummi dan juga sedara adik iaitu rumah Mak Along. Anis kena panggil Mak Kak Along tu Mak Alang tau. Ummi?.. huhu dah biasa panggil Mak Cik.. susah nak tukar panggil Kak..


Singgah Umah Along di Tg Malim
Ha.. Along ni kawan Ummi yang paling best! Yg lain best gak tapi Kak Along Anis ni sgt special di hati Ummi. Tak nak puji lebih2 huhu. Tapi hanya Allah yg tahu betapa baiknya Along kepada Ummi... Jadi Ummi sedaya upaya akan menziarahi Mak Kak Along Suraya ni bagi terus eratkan silaturrahim.. tambahan pula Baba dgn Ayah dan Mak Kak Along sgt rapat masa kecik-kecik. Rumah diorang pun dekat-dekat kat Temerloh tu. Ha.. rasa janggal tak? Ummi kawan Along. Baba kawan Mak Along... ni la namanya pertembungan 2 generasi... moga Anis nanti tak 'konpius' ya dik.. :).

Baba kata "kejap je ya singgah rumah Along". Ummi kata "ok". Tapi bila sampai.. Baba la yg paling riuh bercerita kisah silam dan kisah politik. Baba jumpa Pak Cik SHaril... apalagi.. sembang la. Sedar-sedar jam dah kul 6.. Tapi best dan seronok jumpa keluarga Along. Sekurang-kurangnya terubat rindu Ummi kat Along yg sedang belajar PhD di Cardiff United Kingdom. I love U Along. Selamat Hari Raya dari akak sekeluarga. Mak Ayah Kak Misah dan adik beradik lain tanya khabar Along. Moga Allah berkati ukhuwwah kita.


Ni ahli keluarga Along kecuali kiri sekali. Tengah-tengah tu Mak Along. Sebelah kanan Mak Along Kak Pikah. Tahun depan Pikah gi UK sambung medic. Sebelah kiri lak Kak Humairah masih sekolah menengah di MRSM. Kiri sekali tu Kak Nurul di Universiti Malaysia Sabah. Tak sempat jumpa Angah. Tudung hitam tu sepupu Mak Along.. sedara kita juga.


Ni gambar kenangan bersama Mak Along. Ayah Kak Along dah semakin kurus! Demam di hari raya... Sian Pak Lang Anis ni. Adik pun apa kurangnya... tu lena dlm dukungan Ummi.. demam..

Dlm perjalanan ke Temerloh.. adik lena dlm carseat. Rehat la sayang.. kita nak jumpa Mak Tok ni. Alhamdulillah jam 9.30pm kita sampai di Temerloh.

Bersambung..

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)