Thursday, October 16, 2008

Temerloh Yang Permai

Alhamdulillah. Sampai kat Temerloh, ada Mak Lang Chah tengah tunggu kita. Sebab Mak Tok akan ikut kita ke KL. Mak Tok dah tua dan sakit-sakit. Jadi Mak Tok tak boleh tinggal sorang-sorang. Sian Mak Tok kan. Sebagai anak, kita perlulah berbakti kepada kedua ibu bapa kita bila sampai peringkat usia mereka yg dah lanjut. Kadang-kdang sampai ke peringkat menjaga org tua seperti menjaga bayi.. mcm yg Allah sebut dlm Al Quran. Alhamdulillah balik dari Temerloh, seminggu Mak Tok duduk dgn kita. Best sgt sebab kali ni Mak Tok selesa dgn rumah baru kita! :). Ha nanti Ummi citer ttg keistimewaan Mak Tok dlm satu entry khusus. Perjalanan hidup Mak Tok sgt mengujakan Ummi. Mak Tok penah dpt anugerah ibu mithali kategori Ibu Tunggal peringkat negeri Pahang!

Pasar Minggu di Temerloh
Oh seronoknya! Inilah yang Ummi tunggu-tunggu. Pegi pasar Pahang cari ulam-ulam, dan pastinya ikan Patin dan Talapia. Nyum..nyum.. Tambahan pula Opah dan Atok dari Perak akan datang ke umah Mak Tok bersama Mak Anjang dan Pak Anjang ANis. Ni pertama kali mereka bertemu! Alhamdulillah sampai jugak hajat Ummi untuk pertemukan mereka...

HA! Ni Pasar Minggu Temerloh!


Ramai Mak Cik - Mak Cik berniaga. Kebanyakannya ulam-ulaman.

Baba sedang pilih sotong yg segar. lauk-pauk kat sini mmg fresh-fresh!

Pasar Minggu bi betul-betul sebelah Sg Pahang. Baba kata dan berkurun pasar ni wujud kat sini. Ni kena kaji sejarah nih!

Tengok dik kebesaran Allah! Lobak putih ni macam tangankan? Ada 5 jari dan dua daripadanya mcm cacat skit. Saje Ummi ambil gambar yg unik ni.

Haha.. ni dia makanan popular di Pahang. Ikan Patin dan di bawah ni ikan Talapia. Goreng pun sodap! fresh!

Setelah membeli belah, apa lagi.. Ummi pun duduklah di dapur memasak hidangan ikan Patin masak tempoyak, Talapia bakar, sambal sotong, sayur-sayuran dan ulam-ulaman disajikan. Seronok mereka makan. Kebetulan abang sulung Anis, Abdullah pun dtg beraya umah Mak Tok dgn isteri dan anak-anaknya. Huhu kelakar jer tgk Anis, Aina dan Aiman main sama-sama. Anis Baba kata kena panggil Mak Adik la sebab Anis lebih muda dari anak buahnya Aina :).

Jam 4 petang plak baru la Atok dan Opah sampai... ada sedara datang kat Perak jadi lambat skit bertolak ke Temerloh. Yang penting sampai. Alhamdulillah bertemulah dua buah keluarga ni di Temerloh.. Terima kasih Anjang kerana bawa Opah dan Atok ke Temerloh. Yang bestnya semua masakan licin! Tak ada baki nak bawak balik huhu.


Jalan JAM!
Kemas punya kemas, selepas maghrib baru boleh bertolak balik. MasyaAllah.. jalan sangat jam! Ditakdirkan kereta Baba meragam.. mujur ada insan baik hati tumpangkan kita dari tol Bentong sampai rumah. Ni kerana kesiankan adik la yg terlena dlm kepanasan.. Alhamdulillah hampir kul 1 pagi kita sampai dirumah. Adik terus menerus lena.. senang hati Ummi.. Baba pula kena settlekan kereta dan sampai umah jam 5 pagi! Syukur Allah telh mudahkan segalanya dan kita sgt terhutang budi kepada keluarga yang membantu kita yang terkandas di tepi highway pantai timur tu.

Apa pengajaran kita perolehi sepanjang syawal ni? bersambung..

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)