Monday, May 11, 2009

Ibu Mertuaku...

Tidak dilupakan juga Selamat Hari Ibu buat Mak Tok Zaimah (Ibu mertua Ummi).. Mak TOk seorang ibu yg hebat dan Ummi sgt bertuah mempunyai dan mengenali Mak Tok Anis nie.

Mak Tok seorang ibu yg hebat. Beliau telah melahirkan 6 orang anak.. dan membesarkan mereka bersendirian sejak beliau berusia 29 tahun kerana pada usia tersebut, Tok Ayah (Abah Baba) telah kembali kerahmatullah kerana menghidapi lukiemia. Sejak itu Mak Tok mengharungi hidup sebagai ibu tunggal yg penuh liku dan membesarkan baba serta adik-beradik baba yg lain.

Mak Tok membuat kuih, menjual kuih. Baba pun tolong Mak Tok jual kuih masa kecil2. Mcm-mcm Mak Tok buat untuk membesarkan baba enam beradik. Namun Mak Tok hebat sebab semua adik-beradik baba berjaya ke IPT. 2 daripadanya berjaya menyambung pelajaran ke luar negara. Baba di Mesir dan Pak Chik di US. Mak Tok pernah dianugerah sebagai tokoh ibu waja/ibu mithali peringkat negeri Pahang kategori ibu tunggal.

Mak Tok juga hebat kerana beliau menerima Ummi sebagai menantunya.. sikit pun tak bezakan Ummi walaupun Ummi adalah isteri muda baba. Terkadang Ummi terharu apabila Mak Tok melafazkan kata-kata 'sama je dua-dua menantu pun. Dah takdir Allah". Begitulah Mak Tok sesekali bercakap dgn Ummi. Layanan Mak Tok pada Ummi sgt baik. Ummi seronok sgt mempunyai ibu mertua seperti Mak Tok.

Kini.. Mak Tok semakin uzur. Penyakit nyayuk Mak Tok semakin ketara.. namun setiap kali ada peluang menjaga Mak Tok, Ummi akan melayani Mak Tok sebaik mungkin.. bagi Ummi inilah saat ketika di mana ALlah menyatakan dlm Quran bahawa ada manusia yg akan menjalani hari tua dan dikembalikan spt kanak-kanak semula. Ia adalah sebagai satu rahmat yg ingin ALLah anungerahkan bagi mereka yg sabar meladeni ibu-ibu yg sebegini.

Mak Tok juga sgt sayang Anis. Suka sgt panggil Anis 'Si Putih' dan 'Si Kenik' sebab Anis berkulit putih dan kecik orgnya :). Kalau Mak Tok dtg KL dan tinggal dgn Anis pastu terpaksa ke rumah lain, baba akan balik dan bagi tahu Ummi ' Mak Tok tanya bila nak bawak si kenit jumpa dia' dan selalu tanya 'si kenit mana? Awak nak bawak mak jumpa si kenit ke? bila nak bawakmak jumpa si kenit' tanya Mak Tok pada baba. Anis pun kini selalu je panggil Mak Tok tak semena-mena. Terkadang tiba-tiba Anis akan ckp 'sayaaannnng Mak Tok'. Ummi tahu Anis rindu Mak Tok sebab dah lama tak jumpa Mak Tok. Moga Allah bagi kesempatan kepada kita utk bertemu Mak Tok.

Semoga Mak Tok sejahtera dlm kehidupannya. Allah peliharan dan Allah anugerahkan pahala sebaik-baiknya atas pengorbanan yg beliau telah lakukan....

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)