Monday, May 4, 2009

Sedekad Kita Bertekad : KARISMA 10 Tahun!

Alhamdulillah. Pada 2 Mei 2009, KARISMA - Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia telahpun mencapai usia 10 tahun. Untuk pengetahuan Anis, KARISMA adalah sebuah kelab pelajar yg diusahakan atas inisiatif pimpinan JIM bagi menyemarakkan usaha-usaha islah dlm kalangan mahasiswa. Penubuhannya pada 2 Mei telah disempurnakan oleh Presiden JIM yang pertama iaitu Hj Saari Sungip atau lebihi dikenali dgn Pak Abu. Ketika itu Ummi masih di kampung menjadi guru sementera, sementara menunggu tawaran kemasukan ijazah sarjana di UKM..

Ummi sgt bersyukur kerana telah terpilih untuk bersama-sama dlm KARISMA di awal-awal penubuhannya. Dengan penglibatan dlm KARISMAlah Ummi dpt menceburkan diri dan mendidik kefahaman Ummi tentang Islam dan dakwah. Namun asal-asalnya Ummi bersama KASIS - Kelab Sosial dan Riadhah Masjid di UKM. Melalui kelab inilah Ummi mengenal erti ukhuwwah, jamaah, dakwah dan Islam yg sebenarnya. Namun kerana kesilapan teknikal di pihak HEP UKM, KASIS pun 'terbubar'.. Kebetulan pula pada tahun 1998 Ummi bergraduasi, maka KASIS hilang lenyap begitu sahaja dlm sejarah penglibatan Ummi dan senior-senior Ummi di UKM..

1999, sekitar June.. Ummi kembali menyambung ijazah sarjana di UKM. Ketika itu KARISMA peringkat Nasional telahpun ditubuhkan. Manakala sesampainya Ummi di Bangi, Ummi dan rakan Ummi pada ketika itu mula 'disibukkan' dgn persiapan untuk melancarkan KARISMA ZON 1 pula di UKM.... Tanggal 27 June 1999, selamatlah KARISMA Zon 1 (KZ1) dilancarkan penubuhannya di UKM oleh Ustaz Nik Pa Nik Leh. Dan Ummi telah menjadi setiausaha KZ1 yg pertama.. Sejak itu, bangun, tidur, makan, minum semuanya KARISMA, KARISMA dan KARISMA :).. itu Ummi bahagia dgn kehidupan Ummi pada waktu itu..

KARISMA telah banyak mengajar Ummi erti Ukhuwwah, kasih sayang, perjuangan, kesabaran, cabaran.. Ia juga banyak mentarbiah Ummi dlm hal-hal kepimpinan.. Dengan pendekatan usrah, program-program qiamullail, seminar, perkhemahan dan perhimpunan tahunan dan sebagainya, ia berjaya mendidik pelajar yg mahu dirinya dididik. Ya... hanya berjaya kepada yg mahu dirinya dididik.. namun ia akan gagal sekiranya seseorang itu sombong diri untuk dirinya dididik... itulah secangkir pengalaman Ummi yg mendewasakan diri Ummi kini.

Itulah nostalgia Ummi dlm KARISMA yg telahpun berusia 10 tahun pada tahun ini dan pada 2 Mei yang lalu. Segala pengalaman yg Ummi lalui dalam KARISMA, sgt memberikan erti dlm hidup Ummi sehingga kini. Apatah lagi ketika Ummi menjadi setiausaha KZ1, Ummi juga kemudiannya dilantik sebagai Ketua Siswi UKM, dan merangkap Ketua Siswa KZ1. Seterusnya Ummi juag dilantik menjadi Naib Presiden KARISMA Nasional (KNL) . dan pada ketika itu Ummi memikul 3 amanah tersebut iaitu Ketua Siswa UKM, KZ1 dan KNL.. Namun alhamdulillah Ummi cuba memikul amanah itu dgn berusaha sebaik-baiknya. Dan pada suatu masa bagi memberikan fokus, dan apabila rakan-rakan Ummi yg lain juga Ummi rasa wajar diberikan ruang dan perlu dipimpin... maka Ummi meletakkan jawatan sebagai setiausaha KZ1 dan UKM dan.. beraktivsmelah Ummi sepuas-puasnya dlm KNL.... :).. seronok kerana dpt jelajah seluruh semenanjung bersama team KNL buat pertama kalinya dlm sejarah KNL..


Alhamdulillah... Kalau nak dihitung.. penglibatan Ummi dlm KARISMA sejak 1999 hinggalah 2003.. bermakna 4 tahun lamanya.. (Namun sebelum itu Ummi telah terlibat dgn KASIS sejak 1996). Oleh itu penglibatan keseluruhan Ummi dlm mahasiswa dan sebagai naqibah dan penasihat kepada KARISMA terutama di UKM ialah sehingga awal tahun 2006 iaitu sebelum Ummi bernikah dgn Baba... jadi.. hampir 10 tahun juga Ummi berada bersama adik-adik di UKM.. jatuh, bangun, membina dan dibina.. alhamdulillah... nikmat yg tidak terucap dgn kata-kata...

Bagi Ummi, KARISMA adalah wasilah yg mendidik Ummi menjadi insan, mahasiswa dan rakyat yang berguna kepada keluarga, masyarakat dan agamanya. KARISMA bukanlah organisasi yang mendidik mahasiswa utk menentang kerajaan sebagaimana yang pernah digembar-gemburkan oleh pihak-pihak tertentu.. tapi KARISMA adalah sebuah institusi ibarat sebuah NGO di alam kampus yg berusaha untuk membimbing pelajar agar hidup mereka 'lebih bererti' dan 'punya erti'. Dan kini Ummi sgt bersyukur dan berterima kasih kepada sahabat-sahabat Ummi iaitu Kak Husna, Kak Raudhah, Kak Uda, Kak Rahimah, Kak Akhmar, Kak Shaza, Kak Bahiah dan terutama naqibah pertama Ummi iaitu Kak Ayu.. dlm KASIS... tanpa mereka, mungkin Ummi masih terawang-awang dlm pencarian diri yg sebenar.. Merekalah yg menghulurkan ukhuwwah.. memboncengkan Ummi ke sana ke mari dgn motosikal mereka... ahh.. sgti ndah utk di kenang..

Ummi juga bersyukur dan ucapkan terima kasih kepada pasangan suami isteri yang menjadi contoh dan idola Ummi dlm perjuangan iaitu Kak Aida dan Akh Fakhrul yg telah byk mendidik Ummi dlm perjuangan ini. Juga kepada rakan seangkatan Ummi dlm KARISMA iaitu Kak Along Suraya, Kak Jannah, Kak Gee, Kak Hasnor, Akh Aidi, Akh Arif Zaidi, Kak Wae, Kak Achik, Kak Sham, Kak Anfal, Akh Syahrir, Akh Fauwaz dan ramai lagi....

Walau di mana mereka berada, dan organisasi mana yg menjadi wadah perjuangan mereka dlm menegakkan kalimah Allah kini, Ummi doakan agar mereka semua thabat dan terus berada dlm perjuangan ini termasuk Ummi.. Semoga Allah menerima amal-amal kami yg terdahulu dan terus membimbing kami pada masa-masa akan datang..

InsyaAllah.. suatu hari nanti, Anis juga akan melalui jalan seperti Ummi.. Ummi sgt berharap dan berdoa sejak Anis dan adik-adik Anis belum wujud lagi dlm rahim Ummi dan sejak Ummi tidak pernah kenal siapa bakal Baba Anis.. doa Ummi.. biarlah Ummi memiliki zuriat yang menjadi penegak kpd Syiar Allah, menjadi pembela kepada agama Allah dan menjadi pejuang kepada Addin Allah... biarlah kehidupan anak-anak Ummi menjalani setiap detik waktu untuk Allah dan agamanya.. biar siapa pun anak-anak Ummi... jgn sembunyikan diri daripada amanah Allah, jangan kerana sibuk dgn kerjaya, keluarga dan urusan dunia sehingga kita lupa ikrar kita kepadaNya...

Semoga Anis akan mengerti... suatu hari nanti...

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)