Wednesday, May 13, 2009

Rakyat Hakim Sebenar

Kek sempena Hari Ibu...

Anis Solehah yang Ummi kasihi. Hmm.. mcm-mcm peristiwa penting berlaku 2-3 hari ni. Hari Ibu pada 10 Mei. Diikuti birthday Baba 11 Mei. 11 Mei juga keputusan DS Ir Nizar sebagai MB Perak yg sah. Malamnya diikuti ceramah di Markas PAS Taman Melewar.


11 Mei
Petang tu kita set dinner utk meraikan Hari Ibu dan birthday baba. Alhamdulillah kita dah makan kenyang-kenyang petang tu sebab malamnya kita nak pergi dengar ceramah di markas PAS.

Malam tu 10.30, kita bertiga pun jalan kaki dari rumah menuju ke markas PAS Taman Melewar. Seperti yg dilaporkan oleh Kak Nashita dlm blognya.. ramainya orang.... berpusu-pusu. Masa kita keluar jam 10.30pm, jalan kat depan rumah kita masih sesak berpusu-pusu org masih dtg untuk dgr ceramah di markas tersebut.

Ini pengalaman pertama ummi, Anis dan baba hadir ceramah umum nie. Bagi ummi dan baba, dah biasa dah bersama dlm aktiviti sebegini terutama sejak reformasi 1998.. Alhamdulillah dpt dgr ceramah dari YB Idham Lim.

Spt kata Mak Cik Nashita, ramai orang berpusu-pusu termasuk org tua dan anak muda. Satu permandangan yg sgt menarik. Menunjukkan masyarakat terutama di bandar sudah semakin sedar situasi semasa. Mereka tidak lagi bergantung pada media massa yg terang-terang berat sebelah dlm menyampaikan informasi. Kini dlm dunia cyber tanpa sempadan, masyarakat mengambil maklumat direct dari internet yg mempunyai sumber dari blog-blog, website berita yg memberikan maklumat alternatif seperti Malaysiakini, Harakahdaily, Suarakeadilan.net dan sebagainya.



Ceramah berakhir jam 12.00mlm. Pada waktu itu Anis dahpun lena dlm stroller.. setelah menghabiskan 7auns susu :). Nasib baik ada stroller.. mcm tu la baba selalu cakap. :). Ummi dah tahu dah... bagi memudahkan urusan ummi dan baba yg selalu ada pgrm, kemudahan-kemudahan utk Anis perlulah diadakan supaya tidak menzalimi anak-anak.. jadi ummi dan baba masih dpt hadir pgrm dan anak ummi pun taklah merengek susah nak tidur dan sebagainya...


12 Mei
Mahkamah rayuah membenarkan Dr Zamry - Menteri Besar tidak sah Perak utk menangguhkan keputusan mahkamah tinggi... pelik.. dan haru biru sistem perundangan kita ni.. Ummi telah dptkan satu pandangan dari blog DSAI spt berikut :

Betul tu, Zambry patut keluar pejabat sebab sekarang dia plaintif dan MB Nizar defenden. Adil kan, dulu YB Nizar plaintif kena halau dari pejabat, Zambry defenden masuk pejabat.
Mari kita kupas.

“Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Zambry Abd Kadir untuk menangguhkan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang mengisytiharkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai menteri besar Perak yang sah.”

Situasi sekarang : YB NIZAR BUKAN MB PERAK
“Penangguhan keputusan mahkamah itu diberikan sementara menunggu selesai rayuan yang dikemukakan oleh Zambry berhubung perkara tersebut”

JIKA SEKARANG YB NIZAR BUKAN MB PERAK, ZAMBRY NAK MERAYU KEPUTUSAN MAKHAMAH YANG MANA PULAK? KAN KEPUTUSAN DAH DITANGGUH!!!!!!
Kartun betul, makhamah telah memutuskan YB Nizar adalah Mb sah tetapi keputusan itu telah ditangguh ke suatu tarikh yang lain?. Adakah juga bermaksud - keputusan yang dibuat oleh makhamah pada hari Isnin sebenarnya makhamah belum membuat keputusan?

Jika anda ditangkap menghina Raja, bolehkah anda berkata “Betul saya telah menghina Raja, tetapi telah saya tangguh ke tahun hadapan, Jangan tangkap saya sekarang”.

“Peguam Zambry berhujah bahawa penangguhan keputusan mahkamah semalam adalah penting untuk menghalang Nizar daripada mendapatkan perkenan Sultan Perak untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri.” —> Nampak dia orang tu berhati busuk, kan YB Nizar MB yang sah,di punya hak, peduli apa kau dia nak buat apa. Apa masih tak puas hati? Cakap akur keputusan makhamah tetapi buat rayuan. Saya menyangkal kes ini adalah unik sebaliknya kes ini sebenarnya tak masuk akal langsung!!!

Semasa memfailkan rayuan, Zambry bukan MB Perak lagi. Mengapa dengan cepat kesnya boleh didengar oleh makhamah? Apakah keistimewaan VVVVVVIP itu diberi kepada ADUN BN sahaja? Adakah terdapat penyalahgunaan kuasa? ADUN PR macam mana?

Jadi apa yg dpt kita belajar daripada peristiwa terkini ini?
1. BN memang rakus kuasa
2. Bukan pentingkan rakyat tapi pentingkan diri sendiri
3. Tidak ikut undang-undang
4. UNdang mereka adalah Ikut Suka Aku (ISA)
5. Asalkan kuasa dipertahankan... lain-lain tak usah peduli..

Tapi mereka lupa...
1. Rakyat memerhati
2. Pilihan ditangan rakyat
3. Rakyat semakin bijak menilai
4. Allah Maha Berkuasa walau mereka rasa mereka (BN) punya kuasa

No comments:

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50

Buku Pertama Ummu Anis : Harga RM18 + Pos Express RM4.50
Bagaimanakah aktivisme pelajar bermula? Apakah pernana PBMUM dan PKPIM dalammembantuk minda pelajar yang berani membawa aspirasi dan suara rakyat? Apakah peranan ABIM, Al Arqam, Tabligh dalam membentuk gerakan dakwah di kalangan pelajar? Bagaimana Latihan Kader Dakwah berjaya membentuk semula kefahaman Islam yang murni di kalangan mahasiswa pada 1970an? Benarkah DEB gagal membentuk pelajar yg kembali dari luar negara berkhidmat utk kerajaan BN? Apakah IRC) Bagaimanakah IRC memainkan peranan dlm kebangkitan dakwah kampus? benarkah IRC sering mendatangkan masalah di kampus-kampus dan menjadi punca perpecahan gerakan dakwah? Sejauh manakah peranan IRC dalam perkembangan dakwah Islam di Malaysia? Siapakah sebenarnya ahli-ahli IRC? Buku ini menyingkap persoalan-persoalan di atas yang adakaitan dgn susur-galur keterlibatan pelajar di dalam dan di luar kampus. Perbagai persatuan dan organisasi yang wujud di sekeliling kehidupan pelajar yang membentuk dan mencerna minda mahasiswa dan akhirnya memunculkan jati diri sebenar mahasiswa dgn idealisme mereka tersendiri sebagai generasi pemuda harapan bangsa, negara dan agama. Wajar dimiliki oleh mereka yg cintakan ilmu, sejarah khususnya mahasiwa sendiri agar mereka tahu bagaimana sejarah kebangkitan mahasiswa bermula. Agar mereka tahu bahawa mahasiswa adalah suara dan jiwa rakyat!

My Box.net Files. Berkongsi beautiful powerpoint dgn rakan-rakan lain. feel free to download :)